Monomite




Què és el monomite?

Monomite, també conegut com El viatje del Heroi, és una teoria que va desenvolupar Joseph Campbell. Aquesta teoria afirma que totes les bones històries  inclouen els mateixos personatges. 


Quines fases té?

El monomite consta de 16 etapes:

  1. Món ordinari: El món normal del heroi abans que la història comenci.
  2. La crida de l'aventura: A l'heroi se li presenta un problema, desafiament o aventura.
  3. Reticència de l'heroi o rebuig de la trucada: L'heroi rebutja el desafiament o aventura, principalment per por al canvi.
  4. Trobada amb el mentor o ajuda sobrenatural: L'heroi troba un mentor que li fa acceptar la trucada i l' informa i l' entrena per a la seva aventura o desafiament. 
  5. Encreuament del primer llindar: L'heroi abandona el món ordinari per entrar al món especial o màgic. 
  6. Proves, aliats i enemics: L'heroi s'enfronta a proves, troba aliats i confronta enemics, de manera que aprèn les regles del món especial.
  7. Prova díficil o traumàtica: La crisi més gran de l'aventura, de vida o mort.
  8. Recompensa: L'heroi s'ha enfrontat a la mort, se sobreposa a la seva por i ara guanya una recompensa.
  9. El camí de tornada: L'heroi ha de tornar al món ordinari.
  10. Resurrecció de l'heroi: Una altra prova on l'heroi s'enfronta a la mort i ha d'usar tot l'après.
  11. Retorn amb l'elixir: L'heroi torna a casa amb l'elixir i el fa servir per ajudar a tots en el món ordinari.
  12. El vol màgic: De vegades, l'heroi ha d'escapar amb el do, si es tracta d'alguna cosa que els déus han guardat gelosament. La tornada pot resultar tan aventurera i perillosa com ho va ser el viatge.
  13. El rescat de l'exterior: Igual que l'heroi pot necessitar guies i assistents per embarcar-se en la recerca, moltes vegades ell o ella ha de tenir guies i salvadors de gran poder que el condueixin de tornada a la vida quotidiana, especialment si la persona ha estat ferida o afeblida per la experiència.
  14. L'encreuament del llindar del retorn: El sentit del retorn és la conservació de la saviesa adquirida en la recerca, la incorporació d'aquesta saviesa en una vida humana, i després trobar la manera de compartir-la amb la resta del món.
  15. El mestre dels dos mons: Aquest pas sol ser representat per un heroi transcendental com Jesús o Gautama Buda. Per a un heroi humà, pot significar l'assoliment d'un equilibri entre allò material i espiritual. L'heroi ha arribat a sentir-se còmode i competent tant en el món interior com a l'exterior.
  16. La llibertat per a viure: El domini condueix a la llibertat de la por a la mort, que al seu torn és la llibertat de viure. Això es refereix a vegades com viure el moment, sense anticipar el futur, ni lamentar el passat.


A quines pel·lícules/sèries/llibres es pot aplicar?

Es pot aplicar a les pel.lícules/llibres de Harry Potter, El señor de los anillos, Ironman, Dragon Ball Z, Los juegos del hambre, entre d'altres. En el cas de Los juegos del hambre:

  1. La crida de l'aventura: Katniss es presenta voluntària a ser participant als "Jocs de la fam" com a substituta de la seva germana.
  2. Trobada amb el mentor o ajuda sobrenatural: La protagonista és atesa pels seus entrenadors i aquells que la guiaran durant les trames.
  3. Encreuament del primer llindar: Deixa la vida que havia seguit fins ara per endinsar-se a aquestes proves de les que tracatrà la història.
  4. Proves, aliats i enemics: Totes les proves de supervivència a les que s'ha de sotmetre la protagonista.
  5. Prova díficil o traumàtica: S'enfronta a situacions díficils i molt properes al fracàs.
  6. Crisi: Es troba davant de greus problemes per sobreviure i ajudar al seu company Peeta.
  7. Recompensa: Com a recompensa, assoleix tant la seva llibretat com la de Peeta.
  8. Resultat: Els organitzadors no hi estan d'acord i s'hi oposen, però Katniss se'n surt amb la seva.
  9. El camí de tornada: Els personatges tornen a la vida quotidiana, als seu districte.
  10. Nova vida: Tots aquests successos provoquen que els personatges es facin famosos i constantment se'ls reclami per assistir a entrevistes i d'altres. Canvien les seves vides.
  11. Resolució: Els districtes i la injustícia que s'observa en l'ambient de les trames segueix igual.
  12. Retorn a l'elixir: Katnis retorna al seu lloc d'origen on pot estar tranquil·la, però després de totes les experiènces viscudes ja res serà igual.
Resultado de imagen de los juegos del hambre


Comentaris

Entrades populars